خواص میوه ها

پرتقال؛ افزایش‌دهنده جذب آهن

عوامل افزایش جذب آهن در بدن

مریم مرادف متخصص تغذیه گفت: ویتامین C موجود در پرتقال باعث افزایش جذب آهن می‌شود و بهتر است مکمل آهن همراه با یک لیوان آب پرتقال مصرف شود.این متخصص تغذیه در گفتگو با فارس، افزود: پرتقال منبعغنی ویتامین C است.پوست آن در بسیاری موارد حتی مغذی‌تر از پرتقال می‌تواند باشد.وی گفت: ویتامین C یکی از عوامل مهم مهارکننده سرطان است به طوری که این ویتامین را ضد یکی از عوامل شناخته شده سرطان‌زا یعنی نیتروزامین‌ها (Nitrosamies) و مواد نگه‌دارنده می‌شناسند.این متخصص تغذیه اضافه کرد: مصرف زیاد پرتقال علاوه بر پیشگیری از سرطان روده بزرگ، در پیشگیری از انواع دیگر سرطان‌ها نیز مؤثر است.فیبر مرکبات از نوع نامحلول است بنابراین به افزایش حجم مدفوع و سرعت بخشیدن به حرکت آن در دستگاه گوارش کمک می‌کند.

عوامل افزایش جذب آهن

به این ترتیب یکی از روش‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ، مصرف منظم و فراوان انواع مرکبات است.مرادف گفت: پرتقال و سایر مرکبات در پایین آوردن کلسترول خون نیز مؤثرند و این خاصیت مدیون وجود پکتین (Pectin) یا ماده الیافی پوست و ورقه‌های نازک ما‌بین پره‌های پرتقال است و توصیه می‌شود پرتقال با لایه سفیدرنگ زیر پوست و لایه‌های نازک داخل پرتقال که حاوی پکتین هستند مصرف شود.وی افزود: پیشگیری از عفونت‌های ویروسی از خواص دیگر پرتقال است که در عصاره آن وجود دارد.

عوامل افزایش جذب آهن

آب پرتقال سرشار از الیاف (فیبر) است، به ویژه اگر با (Pulpe) یا گوشت میوه مصرف شود.مرادف گفت: مصرف پرتقال به دلیل این که حاوی مواد معدنی کافی به ویژه پتاسیم است، باعث افزایش حجم ادرار در طول شبانه‌‌روز می‌شود و از این طریق سموم بدن دفع می‌گردد ویتامین C می‌تواند سبب افزایش توان جذب آهن شود.دریافت کافی ویتامین C به کاهش شدت علایم سرماخوردگی و طول مدت آن کمک می‌کند.

با مواد غذایی مفید برای جذب آهن بیشتر آشنا شوید

ویتامین C نشان داده است که به افزایش جذب آهن در بدن کمک می کند. این ماده مغذی آهن غیر هم را دریافت کرده و آن را به شکلی که بسیار آسان‌تر در بدن جذب می شود، ذخیره می کند. از جمله مواد غذایی سرشار از ویتامین C می توان به میوه های خانواده مرکبات، سبزیجات برگدار تیره، فلفل دلمه ای، ملون و توت فرنگی اشاره کرد.

نوشیدن آب مرکبات یا مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C همراه با غذاهایی که از محتوای آهن بالا برخوردار هستند می تواند جذب این ماده معدنی را افزایش دهد.

در رژیم های غذایی گیاهخواری و وگان، جذب آهن ممکن است با مصرف سبزیجات دارای ویتامین C هنگام مصرف وعده های غذایی بهینه سازی شود.

جام جم آنلاین ـ عصر ایران

تاریخ انتشار اصلی : 2018-12-24 23:08:25

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 12 =

5 + 2 =

بستن